מה זה לחץ?

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

מה זה לחץ?

[1]לחץ הינה תחושה שמופעלים עלינו יותר מדי מתחים. אנו מרגישים שיש הפרה באיזון הפנימי עקב איומים פיזיים או נפשיים. בעבר בני האדם התמודדו עם הרבה איומים ממשיים על החיים שלהם – כמו חיות טרף ומחסור באוכל.  היום הרבה מהאיומים הינם פסיכולוגים, כמו קשיים בעבודה, פקק בכביש, כישלון במבחן וגם קשיים בזוגיות, מערכת יחסים קשה עם ההורים/ילדים וכו’  – אך נחווים במערכת שלנו באופן דומה לאיום ממשי פיזי על החיים.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1074″ img_size=”large” alignment=”right”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]לאנשים שונים יש דרכים שונות להתמודד עם לחצים ומתחים בחיים. אך לרוב הם יעברו דרך חלק או כל השלבים הבאים במודל הנקרא GENERAL ASAPTATION SYNDROME

  • שלב ראשון – תגובת אזעקה –  בשלב הראשון  מגויסים כל המשאבים הרגשיים והפיסיים להתמודדות עם האיום.  אנו נערכים להגיב באופן אוטומטי בהתאם לסיסטם ה”Fight or Flight” – לברוח או להיאבק. במקביל  מערכת העצבים הסימפתטית מתעוררת ותפקודים גופניים בלתי חיוניים מושהים עד תום האיום.
  • שלב שני – התמודדות- אנו מגייסים משאבים להתמודדות עם האיום כדי להפסיק או להימנע ממנו. כאשר מדובר באיום פיזי ממשי אז גם התגובה היא פרקטית וברורה. אם באיומים פסיכולוגים מעורבים מנגנונים נפשיים מורכבים יותר. למשל יכולים לעלות עיוותים קוגניטיביים “הוא בכלל לא מוצא חן בעיני”
  • שלב שלישי- התשה- כאשר חווית האיום מתרחשת לאורך זמן, אנו חווים שחיקה שיכולה להופיע כפגיעה במערכת החיסונית, עלייה בלחץ דם, מתח מוגבר וגם חוויות פסיכולוגיות כמו דיכאון, חרדה , ייאוש ועוד.

כולנו חווים לחץ, ועדיין אנשים שונים מושפעים אחרת מאותן סיטואציות.  מה משפיע על מידת הלחץ שאנו חווים?

  • מאפייני האירוע עצמו- אירועים מסוימים נתפסים כיותר מלחיצים ביחס לאחרים, לרוב מדובר באירועים שליליים כמו מוות או גירושים, אך גם אירועים חיוביים יכולים להלחיץ כמו לידה או חתונה.
  • מידת השליטה- ככל שהאדם חס יותר חסר אונים מול הסיטואציה, כך מידת הלחץ תגדל, ולהפך, ככל שאנו חווים יותר יכול שליטה הלחץ יורד.
  • גורמים פסיכולוגיים- לאנשים שונים יש התמודדות פסיכולוגית שונה אשר מושפעת מנטייה מולדת, התנסויות עבר, האופן בו נתפס גורם הלחץ (האם הפיטורים הינם חוויה כואב ולא נעימה או עדות להיות אפס וחסר סיכוי למצוא אי פעם עבודה? ) וכו’.

המתחים שאנו מתמודדים איתם יכולים להיות חיצוניים  (חייבים לסיים עבודה, לחץ מבחנים, התמודדות עם מחלה)  או פנימיים ( מחשבות שליליות על עצמנו , על אחרים או על העולם, ביטחון עצמי נמוך, נטייה לפרפקציוניזם וכו’)

במידה מסוימת הלחצים הללו חיוניים לנו. אנו זקוקים למידה של לחץ חיצוני כדי לעורר בנו מוטיבציה והתרגשות. עם המתח בחיינו יהיה נמוך מדי נחווה שעמום וחוסר ערך.   אם המתח יהיה גבוה מדי נחווה רמות גבוהות מדי של לחץ.

במידה מסוימת החיים הם תהלך של מציאת האיזון בי הפעילויות השונות שלנו באופן שמתאים בדיוק לנו.

איך מיינדפולנס יכול להוריד מתחים?

[1]מתחים ולחצים הינם נושא מורכב ולכן ההשפעה אינה לגמרי ישירה, ועדיין ננסה לפשט את הדברים ולהראות כיצד תרגול המדיטציה יכול לעזור:

  • תהיו יותר מודעים למחשבות שלכם- נלמד לקחת צעד אחורה ולהתבונן בהם , ולא לקחת אותם כל כך ברצינות. אלו המחשבות שמייצרות את חווית הלחץ, וברגע שאנו פחות מאמינים להן , אנו יכולים להגיב אחרת לסיטואציה.
  • לא מגיבים ישר לסיטואציה- במקום זאת, המוח שלנו לומד לקחת עצירה ולאפשר לחלק “היותר חכם ” במוח להתגייס ולפעול לפי הפתרון הטוב ביותר.  אנו מתאמנים בכך – בלהתבונן ולהשהות תגובה בתרגולים השונים של המדיטציה, כך שההרגל נרכש ומאפשר לנו יותר בחירה בחיים עצמם.
  • מיינדפולנס מעביר אותה ממצב עשייה למצב הוויה- מצבי העשייה Doing Mood)  ) שלנו חשובים מאוד ביום יום כדי לקדם דברים שחשובים לנו, אבל הם מקושרים לפעילות ומקושרים לתגובות של לחץ  חוויה של שקט מתאפשרת מתוך מצב של הוויה Being Mode)).
  • אנו יותר מודעים ורגישים לצרכים של הגוף שלנו- נוכל לשים לב לכאב ראשוני כשהוא מופיע ולבחור בפעולה המתאימה.
  • אנו יותר מודעים לרגשות של אחרים– ככל שהאינטליגנציה הרגשית שלנו גדלה, יש פחות סיכוי שניכנס לקונפליקט עם אחרים.
  • מידת החמלה והאכפתיות לעצמך ולאחרים עולה. גישה יותר חומלת  מרגיעה אותנו, וממתנת את תגובות הלחץ.
  • תרגול מדיטציה מקטין פעילות באזור של ההמיגדלה . ההמיגלדה אחראית להפעלת תגובות הלחץ, כך שתרגול מדיטציה מקטין מראש את רמות המתח בחיים.
  • מגדיל את הריכוז- כך שאפשר לסיים את העובדה באופן יותר יעיל ומהיר. מתחזקת תחושה של רווחה – וזה מקטין את תגובת הלחץ. יש יותר סיכוי שתהיה במרכז שלך.
  • אפשר לשנות את הגישה למתחים ולחצים- במקום רק לראות את ההשלכות השליליות של להיות לחוץ, מיינדפולנס מאפשר מרווח שבתוכו אפשר לחשוב אחרת על המתח עצמו. לראות כל מה שקורה, כולל גם ההשפעות החיוביות שלו והאופן שבו הוא מעניק לנו אנרגיה לפעול…

[1] Alidina, Shamash (2015-01-23). The Mindful Way through Stress: The Proven 8-Week Path to Health, Happiness, and Well-Being (p. 7). Guilford Publications. Kindle Edition[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

צור קשר

טלפון:
055-994-3908
(פנייה בוואסטאפ)

שעות מענה:
9:00-18:00

או השאר פרטים נוספים